Minirecenze na školní anime (Kaichou wa Maid-sama a Special A)

27. září 2015 v 10:18 | Kate Černobílá |  Recenze anime
Dnešní úplatek bude recenze- a to trošku netradiční- chystám se totiž zhodnotit hned dvě anime v jednom článku, protože obě na mě zapůsobila velmi podobným dojmem, dějově i postavově jsou si podobná a mají skoro stejné téma. Nuže, snad se vám recenze zalíbí!

Kaichou wa Maid-sama (anime, 26 dílů, rok vydání 2010)
(překlad názvu: "Naše předsedkyně je služka!")
Special A (anime, 24 dílů, rok vydání 2008)
(překlad názvu: název se nepřekládá, ostatně...co byste na tom chtěli přeložit?)

anotace (Kaichou...): Misaki je studenskou předsedkyní své školy a vládne pevnou rukou, aby zjednala kázeň a pořádek. U svých spolužáků má pořádný respekt a každý se jí bojí. Ovšem, jedna věc ji trápí- co by stalo, kdyby někdo přišel na její tajemství? Misaki si totiž přivydělává jako servírka v tématické kavárně, kde servírky chodí v kostýmu služek. Je jí jasné, že by její pověst silné vůdkyně byla ihned ta tam, takže se to snaží za každou cenu skrýt. Jednoho dne ji ovšem v práci spatří její spolužák a idol všech dívek na škole, Usui. Jak Usui s jejím tajemstvím naloží? A jak se bude vyvíjet jejich vztah?

anotace (Special A): Na jedné soukromé střední škole zavedli zvláštní systém odměn- pro deset nejlepších studentů založili speciální třídu (zvanou Special A), která má k dispozici místo obyčejné učebny nádherný rozhlehlý skleník a nemusí chodit na normální vyučování. Příběh sleduje příhody těchto deseti elitních studentů, obzvláště snaživé Hikari, která se propracovala do Special A, aby mohla soutěžit se svým nepřekonatelným spolužákem Takishimou. Situace je obzvláště paradoxní, jelikož ne zrovna přemýšlivá Hikari si ne a ne uvědomit, že Takishimovy city k ní dalekosáhle přesahují běžnou rivalitu.

soupis mých dojmů a názorů

Dneska to bude dvojrecenze, protože takhle podobná anime je jednoduše škoda hodnotit zvlášť.
postavy:
Kaichou- Tohle anime má jednu věc- sice pořádně tupou, ale neslepičkoidní a sympatickou hrdinku. Misaki je odhodlaná, silná a umí si zjednat pořádek. Tohle anime má být školní komedie, ne psychologické drama, takže je jasné, že nějaké obrovské hloubky charakterů se tady nedočkáme (a u Misaki už tuplem ne), ale možná právě proto- tudíž v ránci možností- je Misaki sympatická hlavní hrdinka. Pak tady máme hlavního hrdinu. Usui je jedno velké lákadlo na náctileté fanynky, neboť takhle neubližně podanou Mary Sue jste snad ještě neviděli. Usui je dokonalý- ale nikomu to nevadí, vždyť je to samozřejmé, vzduch je k dýchání a Usui je perfektní, nikdo se nad tím moc nepozastavuje. Od sportů, přes učení, po hudbu- nenajdete nic, co téhle ultimátní Sue nejde. Ale i přes tohle všechno se nejeden divák přistihne, jak Usuimu a Misaki jednoduše drží palce a hrozně moc si přeje, aby se na konci dali s nějakým okázalým kýčem dohromady.

Special A- Všechno, co předvedlo Kaichou, SA bere a desetkrát znásobuje. Začal demencí hlavní (super)hrdinky. Největší otázkou, co si divák za těch dvacet dílů pokládá, je, jak takové tupé stvoření jako Hikari může být druhé nejlepší na prestižní škole. Na Hikarině intelektu je ostatně založen celý příběh (de facto je to totiž o tom, jak ta trubka ignoruje náznaky, které by trkly i pštrosa po lobotomii mozku, a dvacet čtyři dílů jí pomalu dochází, že ji hlavní hrdina miluje), ale tím hůře, ne? A pak je tady hlavní (super)hrdina. Člověk si pomyslí: "Hm, další Mary Sue." Ale to je mýlka! Tenhle hlavní (super)hrdina je totiž prezentován jako nejchytřejší a nejdokonalejší bytost světa, což ho staví nad každou obvyklou Mary Sue a dělá pro něj ten titul poněkud nízký. I Usui vedle něj vypadá jako žabař a Chuck Norris se rovnou může jít zahrabat. Ale upřímně, já si tohohle krále všech Mary Sue oblíbila. Líbí se mi jeho styl mluvy (zájméno "ore" kombinováno s formálními tvary sloves je prostě tak elegantní...) a taky jeho oddanost k Hikari (a také, upřímně, v některých scénách v přímé konfrontaci s Hikarinou tupostí mi ho bylo prostě jednoduše líto). Navíc, ostatní postavy z SA jsou na tom s mary-sueidností podobně. To je další odlišnost od Kaichou- SA dává vedlejším postavám mnohem, mnohem více prostoru. (...takže se tam ta mary-sueidnost krásně projeví)

příběh:
Kaichou- Kaichou je čistá komedie, která si zakládá na absurdních situacích a zjednodušovacích deformacích kresby (chibíci, chibíci kam se podíváte). Nebere to samo sebe ani náhodou vážně (viz. úplně dokonalá parodiální epizoda 9). Pak samozřejmě dává hodně prostoru romantice, která je dost hezká- až na své chvíle absolutní neschopnosti (kdy Mary Sue potřebuje, aby ji záchránila ještě o něco větší Mary Sue) není Misaki žádná slepice a její vztah s Usuim je tímpádem krásně rovnocenný. Tohle ale platí jen pro zhruba první polovinu seriálu. Někde kolem takového osmnáctého dílu to autoři úplně, úplně zadusili absolutně zbytečnou mutací v milostný trojúhelník, přičemž přidali nějakého Misakina přítele z dětsví, jehož jediná role v příběhu je se míchat mezi Misaki a Usuiho. Navíc, nějakých těch sedm dílů před koncem to podle mě už nějak ztrácí šťávu a moc mě to nebavilo. Ale kdyby tam necpali toho blbečka a trochu to zkrátili, opravdu by se mi to líbilo.

Special A- I SA je komedie, ale ne v tak extrémním smyslu jako Kaichou (o dobrých devadesát procent menší výskyt chibíků). A také se na rozdíl od něj nesoustředí jen na pár hlavní hrdina a hlavní hrdinka, ale ukazuje i osudy ostatních postav. Navíc je celé nějak jemnější a plynulejší. Ale najdete tam jeden opravdu, opravdu zarážející prvek- autoři SA totiž projevují tolik smyslu pro nadsázku, že by se od nich dávnověcí pisatelé ruských eposů mohli učit. Od výběhu pro slony v mrakodrapu až po hlavního hrdinu a hlavní hrdinku, kteří jsou de facto chodící nadsázka (například scéna s hodinou věží v posledním díle... protože když jste vedoucí S.A třídy, přece se nenecháte rušit nějakou blbou gravitací, ne? A pokud vám to nestačí, podívejte se na díl 7). Nic proti tomu nemám, ale když už tvůrci chtěli, aby měli hlavní postavy nadlidské- ba přímo nadpřirozené- schopnosti (a nafukovací mrakodrap), měli k tomu prostě přižadit štítek "fantasy", zatímco pokud prostě chtěli školní komedii, měli ji udělat trochu realističtější (kontrolovala jsem to- vážně tam žádný štítek jako "superschopnosti" nebo "fantasy" není, ani na Shirai, ani nikde jinde). A také, narazila jsem na stejný problém jako u Kaichou- zápletka prostě neodpovídá počtu dílů. Anime dlouhé, zápletka krátká. Občas jsem se nudila.

kresba:
Kaichou- Jelikož je to anime z roku 2010, kresba je velmi, velmi líbivá. Má zajímavé barvy a celá je vlastně docela zajímavá, troufla bych si říct, že neznám anime, ke kterému bych ji přirovnala. Dále se mi líbilo, že stejně jako v některých jiných seriálech, i tady je prostředí poměrně nesložité a postavy nepostavy, které ani nepromluví a mají sloužit jen jako křoví, jsou nakresleny prostě šedě, aby se divák mohl soustředit na důležitější věci. Co se mi naopak nelíbilo, je už zmíněné chibíkování. Vážně, je zázrak zahlédnout v tomto anime postavy ve své pravé formě.

Special A- Pokud máte rádi Kaichou a Code Geass a přáli byste si, aby se to spojilo- pak jste v SA na správné adrese (když pomineme, že Kaichou vyšlo později). Co má školní komedie o neuvěřitelně zabedněné blbce společného s Code Geass? Jednoduše- kresbu. Až na barvy, které jsou laděné zejména do odstínů hnědé a modré (ale s tou hnědou se mi to může zdát, protože dobrá většina postav má hnědé vlasy- což jejich rozlišování moc neusnadňuje), což je diametrálně odlišné od duhového, lesklého a zářivého CG, všechno nasvědčuje tomu, že se jedná taktéž o CLAMP. Postavy jsou okaté, protáhlé, mají dlouhé a tenké končetiny... a stejně to jaksi všechno ve většině případů vypadá celkem dobře, když si na to zvyknete. (P.S.: A když už tu mluvíme o Code Geass, fanynky jistě zaujme, že hlavního hrdinu SA dabuje úplně stejný seiyuu jako Leloucha. To byl asi další faktor, který přispěl k tomu, že jsem si tu nablýskanou Mary Sue tak oblíbila.)

hudba:
Kaichou- Ten opening... Rozumějte, když jsem to slyšela poprvé, byla to moje teprve asi druhá zaslechnutá japonská písnička a já se tak lekla... Ta písnička není sama o sobě špatná, ale ta slaďoučkost, zejména ten hlas té zpěvačky... Na druhou stranu, tohle anime disponuje hned dvěma endingy a obě jsou to vlastně docela poslouchatelné písničky.

Special A- Tohle anime má dva openingy- a jeden z mého pohledu horší než druhý. (abych tu recenzi dokončila ještě dnes, právě se popoháním tím, že je poslouchám dokolečka) Pokud jsem totiž o odstavec výš říkala, že ta openingová písnička ke Kaichou je nesnesitelně umňoukaná, oproti prvnímu openingu SA je to nic. A navíc, nevím proč, ten text se mi zdá až moc přehnaný- dýchá na mě z toho parodie (zvláště u věty "Jsme spolužáci na bitevním poli!"). Ale ten druhý už je alespoň o něco lepší, vlastně, když si na to zvyknete, je to písnička na hranici poslouchatelnosti. (mně osobně se zdá nejlepší verze zpívaná pouze dabérem hlavního hrdiny)

závěr:
Kaichou wa Maid-sama- Ohledně tohohle vskutku populárního seriálu mám trošku smíšené pocity. Víte, tohle bylo úplně první anime, které jsem kdy viděla. (když nepočítám Pretear, na který jsem se dívala na Youtube s anglickým dabingem- jinými slovy jsem se svou tehdejší angličtinou rozumněla každé dvacáté slovo a měla z toho houby) Takže jsem si tenhle seriál přirozeně oblíbila a mám ho spojený s takovou nostalgií. Ale není perfektní- obzvláště druhá polovina už jde pozvolna do háje, navíc ani postavy a příběh samotný není nic, na co by se dalo pět ódy. I přesto ale máte mé doporučení. Pokud to nebudete brát moc vážně, pravděpodobně se vám to bude líbit.

Special A- Na rozdíl od Kaichou, což byl můj otaku začátek, před SA už jsem nějakou tu desítku anime viděla a dobře jsem věděla, do čeho jdu, takže mě to přirozeně neokouzlilo tak, jak by asi mělo. Ale i přesto se mi to líbilo- je to lehká a odpočinková podívaná, která má své silné a své velmi slabé stránky. Až se budete nudit a budete mít náladu na pár létajících Mary Sue, tohle anime vás nezklame.

srovnání:
- Kaichou se mnohem více soustředí na vztah mezi hlavním hrdinou a hlavní hrdinkou, zatímco SA dává prostor i ostatním postavám.
- Kaichou bylo ke konci naprosto zmršené pitomým milostným trojúhelníkem, na druhou stranu je ale vztah hlavních hrdinů o něco rovnocenější než v SA, protože v SA jde zkrátka o dokonalého krále všech Mary Sue a bytost o intelektu houby na tabuli, takže je jasné, kdo vždycky ochraňuje koho, kdo vždycky utěšuje koho, kdo vždycky pomáhá komu, a z opačného konce kdo vždycky přidělává komu problémy, kdo vždycky koho svým jednáním neúmyslně zraňuje a tak dále. Ať už by se tvůrci snažili sebe víc, kvůli tomu propastnému rozdílu ve schopnostech bude Hikari vždycky na Takishimovi slepičkovsky viset, nedá se svítit. Ale trošku to napravuje a vyrovnává Hikarina absolutně neslepičkovská povaha, takže bych tomu "nerovný vztah" zrovna neříkala, ale i tak pro mě v tomto vyhrává Kaichou.
- Kaichou bylo vydáno později, takže má hezčí kresbu. Na druhou stranu, to může být subjektivní.
- SA má vyřešenější konec.
- Podle mě má Kaichou hezčí hudbu.
- SA má podle mě o mnoho jemnější atmosféru.
závěr srovnání: Chcete-li se více zasmát, Kaichou je volba pro vás. Chcete-li více sentimentálních řečiček a takových věcí, volte Special A. Máte-li až příliš času, volte oboje! (mně osobně se více líbilo SA- kvůli tomu že jsem na sentimentu závislá kytičkovaná dušička a SA bylo prostě...jak to říct...sladší)

kde sehnat?- Kaichou najdete na Shirai, kde zrovna vychází i Special A. Já se na Kaichou dívala přes Youtube s anglickými titulky (protože jsem tehdy Shirai ještě neznala), ale to vůbec nedoporučuji, kvůli kvalitě zvuku, kvalitě obrazu a usekávaným písničkám. Na SA jsem se dívala tady (s anglickými titulky), ale pokud vám to nebude vyhovovat, na internetu najdete SA i nadabované (do angličtiny), ale anglický dabing ve většině případů nesahá tomu japonskému ani po kotníky (zvláště v tomhle případě). Sedm dílů už máte i slovensky- na už zmíněném Shirai, ale o kvalitě překladu by se dalo spekulovat (ale není to nejhorší).

Obrázky! (no, spíše opět gify- mají totiž výhodu: v jednom gifu se dá elegantně odprezentovat více postav zároveň, takže jich nemusím shánět moc.)

Kaichou wa Maid-sama
Special A